Beer Lao & Angkor What??! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Linda Voorwinde - WaarBenJij.nu Beer Lao & Angkor What??! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Linda Voorwinde - WaarBenJij.nu

Beer Lao & Angkor What??!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 Juni 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Ik zit in de bus onderweg van Luang Prabang naar Vang Vieng. De bussen ogen direct al veel slechter dan de bussen in Thailand, leuke trip wordt dit denk ik. Geen ramen, gammele banken, 10 scooters op het dak en 1 in de bus. Snik en snikheet, maar het zweten houd me inmiddels allang niet meer tegen. Het uitzicht is in 1 woord fantastisch. Iedere 3 seconden word je van links naar rechts geslingerd vanwege de ontelbare bergpassen. Na 2,5 uur moet ik toch echt nooooodig plassen en gelukkig, we stoppen uiteindelijk in een klein dorpje voor benzine. Ik spring eruit met nog een aantal andere toeristen en we vinden een toilet en betalen ieder 1000 kip (10 eurocent) voor een toiletbezoek. Verder gaat er niet 1 Laoman of vrouw plassen. Vreemd. Tien minuten later stoppen we ineens op een heuvel met een schitterend uitzicht over de vallei. De buschauffeur gilt iets naar achter en alle Laoanen springen eruit om vervolgens een plasje te doen. De vrouwen en mannen doen het niet achter een bosje, maar de rok gaat omhoog en plassen maar. Wij toeristen springen eruit om foto's te maken van het mooie uitzicht. Wat een domme toeristen moeten ze gedacht hebben! In de bus vertel ik tegen een Engelse kerel, dit is het grappigste wat ik tot nu toe heb meegemaakt in Azie en hij geeft een hele slechte opmerking terug: "Oh, I thought they were stopping to make some pictures..." Ohw, wat zijn er soms domme toeristen!

Een schets van hoe het soms in Laos gaat, een land wat nog zo onaangetast is en (nog) niet verwoest is door toerisme. Een fantastisch mooi, rustig land met een relaxt volk. Ik heb hier enorm genoten en raad het iedereen aan om hier laaaang te blijven (Luang Prabang en de mekongrivieromgeving: de mooiste plek waar ik geweest ben (tot nu toe)).

Zodra je Cambodja binnenrijdt is de rust wedergekeert. Het "echte" Azie komt weer om de hoek kijken. Veel mensen, veel brommers, overal getoeter, maar de armoede steekt er helaas overal bovenuit. Ik vind de mensen super, ze zijn vrolijk ondanks hun vreselijke historie en armoede. Ondanks de vele straatkinderen die iedere paar minuten om eten, geld of iets bedelen, blijven ze opgewekt en houden ze van een dolletje. In het geusthouse waar ik 5 nachten verbleef, heb ik zo ongelooflijk veel lol gehad met de jongens en meiden die daar werken. Iedere avond lekker gek doen en grapjes maken. Heerlijk! Dat is fijn na een depressieve dag in een weeshuis, The Killing Fields of de oude Khmer Rouge gevangenis.

Morgen naar Vietnam. Ik heb nog maar 3 weken, maar probeer toch zoveel mogelijk te zien!

Gefeliciteerd lieve Rob en Miranda met jullie prachtige dochter! Kan niet wachten om d'r vast te houden!

Kus, Linda

  • 25 Juni 2007 - 12:20

    Francesca:

    Lin,

    Het blijft geweldig om te lezen dat je het nog zo erg naar je zin hebt en dat het goed met je gaat ondanks de inheemse gebruiken en af en toe 'gezellige toeristen'. Uiteraard blijven wij je verhalen volgen totdat je weer thuis bent (ook al komt dat moment al weer rap dichter bij).

    Fancesca zit tegenwoordig in haar roze fase alles moet roze zijn (hoe bedoel je een meisje) van kleding, schoenen tot het bolletje ijs op haar ijsje. Maar goed wij hebben nog even de tijd om haar nog andere zaken bij te brengen voordat ze net als jij een stuk van de wereld gaat verkennen. Voor de rest alles goed met ons.

    Geniet nog van de komende periode maar dat komt wel goed; vermoeden wij.

    Groetjes en kusjes Francesca en co.

  • 26 Juni 2007 - 17:07

    0ma En Opa :

    hoi lin we hebben bij papa naar jou verhaal gekeken wij zijn blij dat je het naar je zin heb nog een paar weken dan zien wij jou weer .
    het zal niet mee vallen tussen al die vreemde mensen maar volgens ons lukt het jou aardig.
    nou lin we blijven je volgen
    kus van oma en opa

  • 27 Juni 2007 - 20:16

    Papa :

    hallo linda

    eindelijk is het bijna zover nog 18 dagen en jij ben weer thuis.
    toen jij op 12 december vertrok ben ik al begonnen met aftellen.
    op schiphol was het moeilijk om jou weg te zien gaan .
    ik en patrick hebben jou gevolgt via internet en veel gemailt over jou reis en andere zaken
    ik weet dat jij heel erg van deze reis geniet je hebt zoveel mooie dingen gezien en gedaan en vaak gedoken.
    misschien wil je nog langer weg blijven maar ik ben blij dat het bijna zover is dat je terug komt
    de dag dat jij vertrok ben ik naar mama gegaan en heb haar gevraagt om met jou mee te gaan.
    ik weet dat ze bij je is en ben daarom eigelijk nooit bang geweest.

    kus papa patrick (mama)xxx

  • 29 Juni 2007 - 16:27

    Doortje Bakker:

    Hoi juf,

    Ik mis je nog steeds een beetje, ook al hebben we een leuke nieuwe juf. Nog heel veel plezier de laatste weken.

    Groetjes van Doortje (Kleine prins)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Hallo allemaal! Welkom op mijn reisweblog! Op 12 december zal ik voor 6 vertrekken naar de andere kant van de wereld: eerst Australië, dan naar Borneo, Maleisië, Cambodja en Thailand. De terugvlucht staat gepland op 9 juni 2007! Ik heb er heeeel veel zin in en ik hoop natuurlijk dat jullie allemaal mijn verhalen en foto's zullen blijven volgen... Dikke kus, Linda

Actief sinds 15 Okt. 2006
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 23163

Voorgaande reizen:

12 December 2006 - 22 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: